Je zajímavé sledovat vývoj pojištění vozidel dle ujetých kilometrů ve světě. Nedávno jsme popsali americký a evropský trh. Dnes zabrousíme do mnohem exotičtější země, kterou je Jižní Korea. I zde pojištění dle ujetých kilometrů razantně mění staré „pořádky“.

V Koreji to spustila AXA

Zatímco v Evropě AXA s pojištěním dle kilometrů nepřichází, v Koreji její produkt s cenou dle ujetých kilometrů dokonce získal hlavní cenu v soutěži Customer-Loving Brands Awards 2020. Princip pojištění je jednoduchý a stejný jako u nás: čím méně klient jezdí, tím větší slevu (a tedy nižší cenu) získává. AXA byla první, která pojištění dle nájezdu v roce 2012 v Koreji zavedla.

Stanovení pojistného je obdobné jako v Česku, nižší cena začíná pro klienty s nájezdem pod 12 000 km ročně (sleva cca 6 %) a čím nižší nájezd, tím vyšší sleva. Nejvyšší úsporu získávají vozy s ročním nájezdem do 2 000 km (sleva 39 %).

Další se přidali

V Koreji operuje 30 neživotních pojišťoven, počet pojišťoven s nabídkou pojištění vozidel se nepodařilo zjistit. Z dostupných článků to ale vypadá, že všichni významní hráči se k trendu přidali a snižují cenu pro nízkonájezdové klienty. Uváděné příklady slev jsou:

  • Hanwha General Insurance: 40 % pro nájezd do 2 000 km,
  • KB insurance: 35 % pro nájezd do 2 000 km
  • Samsung Fire & Marine Insurance: až 23 % pro nájezd do 10 000 km
  • Dongbu: maximální sleva 26 % (nájezd neuveden)
  • Meritz Fire & Marine Insurance: až 18 % pro nájezd do 20 000 km
  • Hyundai Marine & Fire Insurance: 6 % pro nájezd do 15 000 km

Odhaduje se, že v současné době již třetina řidičů získává slevu za roční nájezd. Získání slevy je jednoduché, tak jako v Česku většinou stačí zaslat fotografii počítadla kilometrů. V Česku je 6 miliónů osobních aut, z nichž třetina (2 milióny) má možnost získat slevu, aktuálně ji ale využívá pouze necelý půl milion vozidel. 1,5 miliónu řidičů tak platí za své pojištění zbytečně moc a Češi tak poměrově zaostávají za Koreou.

Mrkev přichází

Pojišťovna Hanwha General Insurance před několika lety založila dceřinou pojišťovnu s netradičním názvem Carrot. Společnost se snaží uspět jako insurtech díky kombinaci využívání moderních technologií a partnerství s korejskými technologickými a automobilovými giganty jako jsou SK Telecom nebo Hyundai Motors.

Carrot také nabízí pojištění vozidel a samozřejmě dle ujetých kilometrů. K dispozici jsou dvě varianty: s ročním nebo měsíčním vyúčtováním a platbou. V případě měsíčního vyúčtování dostane klient malé zařízení, které zastrčí do konektoru vozidla a počet kilometrů se pak automaticky měří a přenáší.

Společnost začala nabízet pojištění vozidel dle ujetých kilometrů v únoru 2020 a růst počtu pojištěných vozidel je dobře vidět na grafu. Aktuálně překročil hranici 200 tisíc klientů. Korea má 52 miliónů obyvatel, je tedy více než 5x větší než Česko. Zajímavé je, že stejný růst s podobným produktem zaznamenala v Česku Pillow pojišťovna, prakticky stačí podělit hodnoty Carrot právě koeficientem 5 a průběh grafu dobře odpovídá.

Zdroj: www.koreatimes.co.kr

Závěrem

Korejský trh ukazuje budoucí trend i v Česku. Korejští majitelé aut a jejich poradci efektivně optimalizovali cenu pojištění vozidel a výsledkem je, že většina nízkonájezdových klientů šetří peníze díky pojištění dle ujetých kilometrů. Jako další krok lze očekávat produkty s cenou nejen dle kilometrů, ale také podle stylu jízdy. Právě Carrot insurance nedávno oznámila, že se na spuštění takového produktu chystá. V Česku jsme zatím ještě na začátku a většina nízkonájezdových vozidel zatím nevyužívá ani slevu za kilometry.

Zdroje: