Tak si zrovna sedím v servisu a čekám na přezutí svého auta. Ano, uteklo to a blíží se 1. listopad, od kterého je dle zákona o silničním provozu nutné mít zimní pneumatiky vždy, pokud se nachází na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo tyto jevy lze vzhledem ke klimatickým podmínkám očekávat.

Co se děje v servisech

Objednat jsem se musel několik týdnů předem. Kdybych se do toho pustil teď, bylo by to ještě delší. Potvrzuje mi to paní Romana na recepci: „Nejbližší termíny na přezutí máme volné až od 22. listopadu.“ Stejně se tváří i přijímací technik Petr: „Na jaře je to lepší, to se více rozloží. Ale teď na podzim se většina lidí trefí téměř do jednoho týdne a je to mazec. Museli bychom tu být nonstop a stejně bychom nestíhali.“

Výhled počasí naštěstí slibuje, že sníh s prvními listopadovými dny ještě nedorazí. Co ale dělat, pokud se změní předpověď? „Rozhodně nedoporučujeme vyjíždět na sníh na letních pneu,“ varuje každoročně náš expert Josef Šrut. „Samozřejmě letní pneumatiky neznamenají, že vám automaticky nic nezaplatíme. Pokud ale existuje příčinná souvislost mezi nehodou a letním přezutím, každá pojišťovna k tomu přihlédne a výsledkem je nižší vyplacená částka než při použití zimních pneumatik.“

Servisem sám sobě

Možností pro ty šikovnější bude přezout si vozidlo sami. Přirozenou nutností je k tomu mít zimní pneumatiky na jiných discích než letní. Také je třeba jistá zručnost, ale přezutí není žádná raketová věda.

  1. První věcí, kterou budete potřebovat, je správné místo a čas. Kola se Vám budou měnit lépe na pevném povrhu a pokud vám nebude pršet za krk, půjde to taky snáz. Stejně tak je důležité nepospíchat. Jistě existují borci, kteří to dovedou do pěti minut (nebo zdarma😉), my ostatní budeme potřebovat aspoň hodinu.
  2. Základním nástrojem, bez kterého to nepůjde, je hever. Pokud se podíváte k rezervní pneumatice, možná tam nějaký najdete. Můžete použít hydraulický nebo nůžkový.
  3. Pozor, než se dáte do zvedání, zkontrolujte v manuálu od vozidla, že to jdete dělat korektně. Už jsme tu v pojišťovně pár nesprávně zvedaných aut viděli a nebývá to levné. Nemluvě o bezpečnosti. Vždy je třeba mít také auto zabrzděné a se zařazenou rychlostí (nebo polohou P) a klínem u protilehlého kola také nic nezkazíte.
  4. A jdeme zvedat. Začněte jen zlehka a jakmile auto jen trochu nadlehčíte, povolte šrouby o půl otáčky – ulehčíte si později práci.
  5. Následně vůz zvedněte tak, aby bylo vyměňované kolo ve vzduchu, stačí jen několik centimetrů.
  6. Vyšroubujte šrouby (vždy do kříže, ideálně po dvou či třech otáčkách) a kolo sundejte. Ke šroubování můžete použít ruční klíč (výhodou je větší cit) nebo aku vrtačku, se kterou si ušetříte námahu.
  7. Nyní přichází vše v opačném pořadí – nasaďte zimní kolo a utáhněte jemně šrouby, Pozor, směrová kola se nasazují tak, aby šipka na dezénu mířila ve směru jízdy.
  8. Poté můžete spustit auto na zem a vyndat hever.
  9. Než se vrhnete na další kolo, ještě šrouby pevně dotáhněte a akce může začít nanovo s ostatními koly.
  10. Poslední částí servisu je kontrola tlaku v pneumatikách. V zimních gumách bývá odlišný od těch letních. Správnou hodnotu naleznete třeba na internetu nebo u některých vozů i na informační cedulce ve víčku nádrže. U modernějších aut je ještě nutné se popasovat se systémem kontroly tlaku. Třeba u škodovek se musí systém nově nastavit na hodnoty tlaku v zimních gumách, jinak vám začnou kontrolky na palubní desce hrát všemi barvami..

 Lze si přezutí dělat sám pořád?

Říkáte si, fajn, jsem šikovný, ušetřím čas a náklady a budu měnit kola už jen sám?

„Tak jednoduché to není,“ upřesňuje servisní technik Petr. „Čas od času servis určitě navštivte, protože kola je nutné taky občas vyvážit. Jinak hrozí, že si pneumatiku sjedete daleko rychleji.“ Návštěva se doporučuje minimálně jednou za dva roky.

„A už tu máme vaše auto,“ usmívá se Petr. Hurá, letos to přezutí docela uteklo, říkám si a platím. Jsem rád, že mám zas do března pokoj. Nebo možná i déle, záleží, zda letos půjde jet na lyže do ciziny. Protože v okolních zemích je povinnost mít zimní gumy jiná. V Rakousku platí v zimních podmínkách až do 15. dubna a v Německu a na Slovensku dokonce neomezeně. V Alpách nebo Tatrách se pak mohou hodit i zimní řetězy.

„Tak Vám děkuju a těším se zase na jaře,“ loučím se nasedaje do svého vozidla. Ještě mi zbývá letní kola umýt a dobře uskladnit v garáži, to si ale nechám na víkend. Mimochodem, víte, že pneumatiky na discích se mají správně skladovat naležato? Nedochází tak k jednostrannému zatížení a prodlužuje se jim životnost.