Auto v karanténě

Rozdíl hodnot mezi tradičním pojištěním a tím novým, který staví klienta a férový přístup na první místo, lze snadno ukázat na chování pojišťoven v okamžiku současné pandemie. Z důvodu karantény výrazně poklesl počet nehod i asistenčních zásahů a pojišťovny si tak po mírné zimě bez nehod způsobených na náledí připsaly další zisky. Jakým způsobem se podělí o zisk s klienty? Na to odpověděla zpráva České tiskové kanceláře, ze které citujeme níže.

„Přestože pojišťovny vykázaly v době nouzového stavu až třetinový pokles automobilových škod, zlevňovat pojistky ani vracet peníze klientům nebudou. Tvrdí, že stále na škodách v povinném ručení vyplácejí více, než přijmou na pojistném. Některé z nich ovšem nabízejí pojistky podle najetých kilometrů, takže jejich klienti zaplatí za povinné ručení méně.“

Kdo nechce, hledá důvod

Mezi hlavní důvody, proč se s klienty nepodělit o zisk z menšího počtu škod, uvádí tradiční pojišťovny tyto argumenty:

  • „Pokles provozu na silnicích byl velmi krátkodobý a rychle se vrátil k normálu. Naopak lidé se nyní do práce budou dopravovat v zájmu bezpečnosti raději autem než hromadnou dopravou, což může vést k dalšímu nárůstu škod.“
  • „Klesl sice počet tzv. malých plechových škod, ale v nouzovém stavu stoupla závažnost dopravních nehod s těžkými a dlouhodobými následky.“
  • „Situace na trhu povinného ručení je nepříznivá, neboť pojistné je dlouhodobě výrazně podhodnoceno a roste výrazně pomaleji než náklady na opravy.“
  • „Pokles nehodovosti, který se objevil, je skutečně jen krátkodobý. V tuto chvíli sledujeme opět nárůst pojistných událostí a očekáváme, že jejich počet proti normálu poroste s tím, jak se zvyšuje používání automobilové dopravy na úkor té veřejné.“
  • „Lidé budou v obavách před kontakty upřednostňovat individuální dopravu a navíc dohánět to, co během nouzového stavu nebylo možné ‘objet’.“

Kdo chce, hledá způsob

Pouze dvě pojišťovny – Allianz a Pillow – respektují logický fakt, že auto, které není na silnici, nemůže způsobit škodu ostatním ani sobě. Velmi dobře to popsala Veronika Hašplová: “Kdo jezdí málo, platí málo. A kdo jezdí hodně a v rizikovém prostředí tráví denně dlouhé hodiny, ten za krytí většího rizika zaplatí o něco víc.

Pillow pojišťovna systém ještě více vylepšila a zcela zprůhlednila: “Pokud klient ujede méně kilometrů, než na počátku pojištění odhadl, na konci pojistného roku vrátíme peníze za neprojeté kilometry. Klient totiž hned od začátku má ve své smlouvě uvedenu cenu za neprojetý kilometr. Stačí pak po roce vynásobit tuto cenu a počet neprojetých kilometrů a tuto částku mu vrátíme.”

A co jiné produkty?

Pillow pojišťovna jako jediná pojišťovna v Česku se se svými klienty dělí i o podíl na zisku. Jako jediná má v podmínkách určeno, jak velká část zaplacených plateb od klientů může být použita na náklady. Vše ostatní je určeno na škody a pokud je škod méně, pak se o zisk dělí s klienty půl na půl. Nárok na podíl na zisku mají pouze ti klienti, kteří neměli v daném roce škodu.

Pokud tedy díky poklesu hustoty silničního provozu bude celkově méně škod a Pillow bude mít zisk, peníze vrátí klientům automaticky, mají vše garantováno podmínkami pojištění.